Tot ce trebuie să știi despre fertilitate + 7 moduri prin care poți deveni mai fertil

O femeie știe cât de fertilă este doar atunci când încearcă să rămână însărcinată.

Dacă încerci să rămâi gravidă, este util să știi care sunt factorii care îți afectează fertilitatea, cum poți să îți sporești fertilitatea și ce să faci dacă nu reușești.

Ce este fertilitatea?

Fertilitatea unei femei este adesea luată de bună, dar 1 din 7 femei au probleme în a rămâne însărcinate.

Dacă încerci să ai un copil, probabil că vrei să știi cum să îți sporești fertilitatea și să îți crești șansele de a rămâne însărcinată. Unii factori de fertilitate sunt cunoscuți și îi poți controla, dar mulți sunt necunoscuți și incontrolabili.

Dacă ai dificultăți în a rămâne gravidă, nu te îngrijora – poți să ai grijă de sănătatea ta, dar nu uita că ai un control limitat asupra propriei fertilități.

Ce factori influențează fertilitatea?

Vârsta

Fertilitatea unei femei începe sa scadă treptat în jurul varstei de 27 de ani si scade dramatic după vârsta de 35 de ani. Între 20 și 30 de ani, o femeie are șanse de 20%-25% să rămână însărcinată într-o lună. La 30 de ani, șansa de a rămâne gravidă într-o lună scade la aproximativ 15% și la 35 de ani, probabilitatea este mai mică de 10%.

O femeie se naște cu toate ovulele pe care le va avea vreodată, așa că, pe măsură ce îmbătrânește, are mai puține ovule și procentul de ovule normale genetic scade.

Femeile în vârstă de 20 de ani au șanse mai mari de sarcină, deoarece au mai multe ovule și un raport mai mare de ovule normale genetic.

Greutatea

Doisprezece la sută din rata de infertilitate poate fi legată de greutatea prea mare sau prea mică. Care este greutatea ideală pentru o fertilitate optimă?

Potrivit cercetătorului de la Harvard și co-autorului The Fertility Diet, dr. Jorge E. Chavarro, „Indicele de greutate corporală ideal este între 20 și 22. Femeile care sunt supraponderale sau obeze (au indice de greutate corporală mai mare de 25, respectiv mai mare de 30) au un risc crescut de infertilitate din cauza anovuației.

Chiar și femeile care se află la capătul superior al intervalului normal al indicelui de greutate corporală tind să aibă un risc puțin mai mare de infertilitate. Pe de altă parte, a fi prea slab poate duce și la lipsa ovulației și la infertilitate. ”

O femeie grav subponderală (cu mai puțin de 17% grăsime corporală) poate avea ovulație neregulată, reducându-și șansele de a rămâne însărcinată. Acest lucru este cel mai frecvent la femeile care sunt sportive sau au o tulburare alimentară. Menținerea unui indice de greutate corporală sănătos te va ajuta să îți atingi fertilitatea optimă.

Mediul

În ultimele decenii, numărul femeilor infertile a crescut dramatic. Este tentant să pui acest lucru pe seama faptului că mai multe femei au copii mai târziu, dar un sondaj național american privind creșterea familiei a constatat că rata „fecundității afectate” (dificultăți de a concepe sau de a duce o sarcină la termen) a crescut semnificativ pentru toate vârstele și cea mai mare creștere se găsește la femeile sub 25 de ani.

Acest lucru indică faptul că factorii de mediu pot fi un catalizator. Există peste 80.000 de substanțe chimice sintetice utilizate în produsele de zi cu zi – ele pătrund în aerul nostru, în apă, în alimente și în case, dar cele mai multe dintre ele nu sunt testate.

Se știe că unii dintre acești compuși afectează fertilitatea la oameni și animale – cum ar fi percloroetilena (fluid de curățare uscată), ftalații (găsiți în produse cosmetice, produse de îngrijire personală și ambalaje) și BPA (se găsesc în sticle de plastic, cutii și chitanțe). Impactul expunerii noastre zilnice la aceste substanțe chimice nu este pe deplin înțeles, dar studiile emergente sugerează o legătură între toxinele din mediu și infertilitate.

Nutriția și stilul de viață

Nu este o surpriză, dar nutriția deficitară, fumatul și alcoolul afectează fertilitatea femeilor (și a bărbaților). Nurses Health Study, un studiu de opt ani pe mai mult de 18.000 de femei, a cercetat efectul nutriției asupra fertilității unei femei. Ceea ce a constatat a fost că consumul de carbohidrați ușor digerabili (cum ar fi pâinea albă, cartofii, sucul acidulat) crește șansele infertilității ovulatorii, în timp ce alegerea carbohidraților digerabili lent, bogați în fibre, poate îmbunătăți fertilitatea.

Studiul a concluzionat, de asemenea, că obținerea mai multor proteine ​​de la plante și mai puțin de la animale scade riscul de infertilitate ovulatorie și că, cu cât consumul de grăsimi periculoase (trans) este mai mare, cu atât este mai mare probabilitatea de infertilitate.

Fumatul poate întârzia, de asemenea, timpul necesar unei femei pentru a rămâne gravidă și crește riscul de avort spontan. Iar expunerea la fumatul pasiv poate afecta infertilitatea la fel de mult ca și fumatul.

Pentru un bărbat, consumul excesiv de alcool (două până la patru băuturi pe zi timp de peste două luni) poate diminua fertilitatea, iar pentru o femeie, chiar și consumul moderat de alcool poate îngreuna procesul de rămâne însărcinată.

Consumul de cofeină poate crește, de asemenea, timpul necesar conceperii – un studiu a arătat că femeile care au băut mai mult de o ceașcă de cafea pe zi și-au redus la jumătate șansele de a rămâne însărcinate la fiecare ciclu, comparativ cu femeile care au consumat mai puțină cofeină.

Factorii emoționali

Stresul poate interfera cu capacitatea unei femei de a rămâne însărcinată. Este un lucru știut, dar este, de asemenea, susținut de cercetări – un studiu recent, realizat de Centrul Medical al Universității de Stat din Ohio și Institutul Național de Sănătate, a examinat impactul stresului asupra fertilității. S-a constatat că 25% dintre femeile care au avut cele mai ridicate niveluri ale marker-ului de stres alfa-amylase au avut o scădere de aproximativ 12% a șanselor de a rămâne gravide în timpul fiecărui ciclu menstrual, în comparație cu femeile care au avut cele mai scăzute niveluri ale acestui marker de stres.

Un studiu realizat de Centrul Domar de la FIV din Boston a analizat efectul reducerii stresului asupra fertilității. S-a constatat că femeile infertile care au urmat un program de relaxare de 10 sesiuni și un program de gestionare a stresului și-au crescut șansele de sarcină. Cincizeci și cinci la sută dintre femeile care au participat la programul de reducere a stresului au rămas însărcinate în termen de un an, în timp ce doar 20% dintr-un grup de control a reușit același lucru în aceeași perioadă de timp.

Alice Domar, autorul Conquering Infertility și directorul executiv al Centrului Domar, a fost coautor al studiului.

Domar spune că stresul, anxietatea și depresia împiedică fertilitatea. „La femeile care sunt deprimate, durează mai mult să rămână însărcinate” spune ea. „Dacă ai încercat o vreme să rămâi însărcinată și nu ai reușit, aș spune să fii atentă la nivelul de stres, nivelul de anxietate și la o posibilă depresie.

Majoritatea femeilor pot aprecia bine modul în care se simt, așa că verifică-te tu pe tine.” Ea sugerează învățarea abilităților de gestionare a stresului și căutarea potențială a ajutorului unui terapeut pentru a trata anxietatea, stresul și / sau depresia care ar putea împiedica fertilitatea.

Cum să îți îmbunătățești fertilitatea

Menține-ți greutatea optimă

Potrivit studiului de sănătate al asistenților medicali, un indice de masă corporală între 20 și 24 te plasează în „zona de fertilitate”, greutatea ideală pentru a rămâne gravidă.

Ține o dietă care crește fertilitatea

Chavarro oferă aceste sfaturi legate de dietă, pentru optimizarea fertilității:

  • Ia multivitamine care conțin acid folic și fier. Acidul folic va reduce riscul de defecte congenitale, poate influența ovulația și poate ajuta femeile să rămână însărcinate mai repede.
  • Evită grăsimile trans, care se găsesc în alimentele tip fast food și în produsele comerciale.
  • Consumă mai multe proteine ​​vegetale (cum ar fi fasolea și nucile) și mai puține proteine ​​animale.
  • Bea în fiecare zi un pahar cu lapte integral sau mănâncă puțină înghețată sau iaurt plin de grăsimi; schimbă temporar laptele degresat și produsele lactate cu conținut scăzut de grăsime sau fără grăsimi cu versiunile lor cu conținut ridicat de grăsimi.

De asemenea, s-a dovedit că dietă mai sănătoasă sporește calitatea și motilitatea spermei (capacitatea spermei de a se mișca), așa că propune-i și partenerului o dietă sănătoasă.

Fă alegeri de viață sănătoase

Fă mișcare, dormi suficient, nu fuma și limitează consumul de alcool și cofeină.

Redu stresul

Domar sugerează ca femeile care întâmpină dificultăți în a concepe să ia măsuri concrete pentru a-și reduce nivelul de stres, „Citește o carte despre comportamentul cognitiv, care te va învăța unele abilități de gestionare a stresului, consultă un terapeut sau cere medicului tău primar să-ți recomande un terapeut. Cumpără-ți un CD pentru relaxare și ascultă-l în fiecare zi. Există o mulțime de lucruri pe care le poți face singură pentru a reduce stresul.”

Obține tratament pentru depresie și / sau anxietate

Se știe că depresia și anxietatea împiedică fertilitatea. Dacă suferi de oricare dintre aceste afecțiuni, discută cu medicul tău primar pentru a primi o recomandare pentru tratament.

Redu expunerea la toxine

Urmează sfaturile date de Asociația Națională de Infertilitate pentru a reduce potențialele substanțe chimice dăunătoare din dietă și din casă, care îți pot reduce fertilitatea.

  • Evită peștii care conțin niveluri ridicate de mercur, dioxină și PCB (cum ar fi peștele-spadă și tonul alb)
  • Dacă este posibil, mănâncă organic. Spală și curăță produsele înainte de a le mânca pentru a îndepărta pesticidele.
  • Dacă este necesar, filtrează apa acasă.
  • Redu sau oprește utilizarea pesticidelor și erbicidelor pentru îngrijirea casei, gazonului, grădinii și animalelor de companie. Încearcă alternative non-toxice.
  • Evită sticlele de plastic când mergi la sală și alte produse care conțin BPA (Bisfenol A).
  • Nu încălzi alimentele în plastic în cuptorul cu microunde.
  • Folosește produse de îngrijire personală care nu conțin ftalați și alte substanțe chimice dure.
  • Folosește un serviciu de curățare chimică „verde”. Dacă nu este o opțiune, aerisește hainele curățate înainte de a le aduce în mașină sau acasă.
  • Îndepărtează poluanții aerului din casă. Păstrează casa aerisită, mai ales atunci când aspiri, cureți, vopsești sau faci orice lucru care provoacă toxine.
  • Evită utilizarea odorizantelor sintetice, a balsamurilor și a parfumurilor.

Mergi la un control înainte de a încerca să rămâi însărcinată

Mergi la ginecolog sau la obstretician pentru a obține o evaluare a stării generale de sănătate și a vedea dacă te poate ajuta să identifici modificările stilului de viață care ar putea îmbunătăți șansele de a rămâne gravidă și de a menține o sarcină sănătoasă.

Cum să îți crești șansele de a rămâne însărcinată

Pentru a-ți crește șansele de a rămâne însărcinată trebuie să îți optimizezi fertilitatea și îți alegi bine momentele când să depui eforturile. Dacă visai cu ochii deschiși la ora de biologie, este timpul să te pui la curent cu principiile de bază ale ovulației.

Există o mulțime de instrumente care te pot ajuta să îți urmărești ovulația. Folosește calendarul de ovulație pentru a găsi cele mai fertile zile și cel mai bun moment pentru a încerca să rămâi însărcinată, dar și diagrama de fertilitate pentru a urmări semnele ovulației, precum și temperatura bazală a corpului și mucusul cervical.

Dacă vrei să îți intensifici eforturile, ia în considerare obținerea unui kit pentru ovulație și citește sfaturile noastre despre cum poți rămâne gravidă.

Când să cauți tratament pentru fertilitate

Recomandarea atât a Congresului American al Obestetricienilor și Ginecologilor (ACOG), cât și a Societății Americane de Medicină a Reproducerii (ASRM) este ca femeile sub 30 de ani să încerce să rămână gravide timp de 12 luni înainte de a solicita tratament, iar femeile cu vârsta peste 30 de ani să încerce timp de 6 luni înainte de a solicita ajutorul unui specialist în fertilitate.

Cu toate acestea, un nou studiu arată că majoritatea femeilor care nu au rămas însărcinate în 6 luni nu sunt susceptibile de a rămâne pur și simplu încercând încă șase luni. Până la sfârșitul celor șase luni, 56% dintre participante erau însărcinate.

Până la sfârșitul celor 12 luni, 8% erau însărcinate. Doar 15% dintre femei au rămas însărcinate încercând încă șase luni. Dacă ai încercat timp de șase luni, indiferent de vârsta ta, nu ar fi rău să vorbești cu un obstretician sau cu un endocrinolog de reproducere.

Tu și partenerul tău ar trebui să vizitați împreună un specialist în fertilitate. Medicul vă poate recomanda un program de fertilitate, care va începe procesul de a afla dacă oricare dintre voi are o problemă de infertilitate.

Dacă un cuplu se luptă să facă un copil, de multe ori femeia presupune că problema este a ei, dar infertilitatea este un infractor cu șanse egale – o treime din problemele legate de infertilitate sunt atribuite femeilor, o treime sunt atribuite bărbaților, iar o treime este atribuit unei combinații de factori.

Sunt disponibile zeci de tratamente de fertilitate eficiente, iar tehnologia de reproducere asistată se îmbunătățește continuu.

Deși 1 din 7 cupluri are dificultăți în a face un copil, două treimi dintre cuplurile care sunt tratate pentru infertilitate continuă să aibă copii.

urmareste-ne

Articole recente